[NL] Balkenende gaat zijn termijn niet halen

Yoda

Donator
Donator
Joined
May 4, 2008
Messages
662
Reaction score
0
Points
16
Location
Colorado
Het is eindelijk eens tijd dat die knakker opstapt !
Hoog tijd voor vers bloed in de nederlandse politiek.
 

cjp

Addon Developer
Addon Developer
Donator
Joined
Feb 7, 2008
Messages
856
Reaction score
0
Points
0
Location
West coast of Eurasia
Wie is het hiermee eens of niet?

FF mugge zifte:
"Balkenende gaat zijn termijn niet halen" is een feitelijke bewering. Je kunt het er dus niet me eens/oneens zijn, want het is geen mening. Waarschijnlijk bedoel je één van deze twee:

  1. Zou je graag willen dat Balkenende zijn termijn niet gaat halen?
  2. Denk je dat Balkenende zijn termijn niet gaat halen?

Wat mij betreft:

  1. Hangt er vanaf wat we er voor in plaats krijgen. Er zijn politici die ik liever heb dan Balkenende.
  2. Ja (hij gaat het niet halen). De PvdA en de CU zaten niet in de coalitie toen over de deelname werd besloten, dus zij kunnen voordeel halen uit een eventuele crisis. De coalitie is dus extreem instabiel.
Daar wil ik aan toevoegen dat ik graag een hoop meer openheid zie wat betreft het Irak-gebeuren. Het is inmiddels wel duidelijk dat de regering aardig wat te verbergen heeft. Ze moeten ook eens ophouden met dat gescherm over staatsgeheimen. Een democratische regering hoort geen wezenlijke geheimen te hebben voor de bevolking. De amerikanen worden natuurlijk niet blij als we plotseling allerlei geheimen vrijgeven, maar dan moeten we maar een positie binnen de NAVO krijgen zoals Noorwegen. Noorwegen heeft een stuk meer openheid t.o.v. de bevolking, en heeft dus ook geen toegang tot bepaalde NAVO-geheimen.

En we hadden nooit steun moeten geven aan de oorlog in Irak. Geen politieke steun, en geen zogenaamde "wederopbouw"-steun. 70% van de bevolking was tegen! Er was een demonstratie van een miljoen mensen tegen de oorlog! Die hele oorlog was illegaal volgens internationaal recht! Hoe hebben ze het in hun hoofd durven halen?

Nederland is geen democratie. We're all living in Amerika.
 

lennartsmit

New member
Joined
Mar 18, 2008
Messages
252
Reaction score
0
Points
0
Location
Rotterdam
Ok ik had de titel iets duidelijker kunnen maken. Ik denk dat hij nu laat zien dat hij iets achterhoud, want waarom zo moeilijk doen. Toppie Pechthold:speakcool: voor deze actie.
 

Scrooge McDuck

Addon Developer
Addon Developer
Joined
Mar 18, 2008
Messages
515
Reaction score
30
Points
28
Location
The Netherlands
Website
orbitermap.no-ip.org
Ik denk dat dit kabinet binnen afzienbare tijd valt.
Is het niet vanwege het beleid t.a.v. de grote crisis, dan is het wel vanwege het Irak-onderzoek.

Wat mij betreft lijkt het duidelijk: Jaap de Hoop Scheffer kon baas van de NAVO worden, waarbij Bush de voorwaarde gaf dat Balkenende akkoord ging met eventuele medewerking aan een Irak missie. Het momenteel voorgestelde "onderzoek" zouden we toch niet moeten accepteren: Balkenende stelt nu zijn eigen (zogenaamd "onafhankelijke") commissie samen, raad eens wat de uitkomst wordt?...
Het voordeel dat hij hierbij ook nog eens heeft is dat het onderzoek en eventuele uitslag voorlopig in de doofpot terecht komt. Een parlementair onderzoek/enquête, dat moet er komen.

En we hadden nooit steun moeten geven aan de oorlog in Irak. Geen politieke steun, en geen zogenaamde "wederopbouw"-steun. 70% van de bevolking was tegen! Er was een demonstratie van een miljoen mensen tegen de oorlog! Die hele oorlog was illegaal volgens internationaal recht! Hoe hebben ze het in hun hoofd durven halen?
Ik had het niet beter kunnen zeggen. 100% mee eens..
(zelfs ondanks dat ik directe familie heb, die voor de Luchtmacht in zowel Irak als Afghanistan is geweest, ben ik het niet eens met het idee achter deze missies)


FF mugge zifte:
"Balkenende gaat zijn termijn niet halen" is een feitelijke bewering. Je kunt het er dus niet me eens/oneens zijn, want het is geen mening. Waarschijnlijk bedoel je één van deze twee:

  1. Zou je graag willen dat Balkenende zijn termijn niet gaat halen?
  2. Denk je dat Balkenende zijn termijn niet gaat halen?
Nog even meer muggenziften :p :
"Balkenende gaat zijn termijn niet halen" is een stelling. Met een stelling kan je het wel degelijk eens/oneens zijn.
De voorbeelden die jij geeft zijn vragen. Met vragen kan het niet eens/oneens zijn, daar kan je alleen op antwoorden... ;)
 

cjp

Addon Developer
Addon Developer
Donator
Joined
Feb 7, 2008
Messages
856
Reaction score
0
Points
0
Location
West coast of Eurasia
Het onderwerp is weer redelijk actueel geworden. En het lijkt er op dat ik gelijk heb gekregen! :)

Er lijkt hoe dan ook een vuil spelletje gespeeld te zijn. Ofwel er is een CDA-minister geweest die buiten medeweten van de PvdA om gevraagd heeft om die uitnodiging van de NAVO, ofwel de PvdA is binnenskamers akkoord gegaan, en doet nu schijnheilig.

Hoe dan ook, de PvdA heeft mij positief verrast met het lef dat ze hebben getoond door nu uit het kabinet te stappen. Deze actie zou veel sympathie op kunnen leveren bij de kiezer, maar ze liepen erg achter in de peilingen, dus het was maar de vraag of ze hier winst uit konden halen. Misschien zijn er ook bij de PvdA mensen die principes belangrijker vinden dan macht. Misschien.

Feiten:

  • In het regeerakkoord (of hoe heet dat ook al weer?) uit 2007 is afgesproken om de missie in Uruzgan in 2010 te stoppen.
  • Een meerderheid in de tweede kamer is tegen verlenging van de missie. Deze meerderheid staat of valt met de steun van de PvdA natuurlijk.
  • Een meerderheid van de bevolking steunt onze deelname in Afghanistan niet.
Onduidelijkheid:

  • Hebben de PvdA-ministers ingestemd met het vragen om de uitnodiging van de NAVO?
Ook is natuurlijk de vraag hoe het nu verder moet. Ik hoop dat onze mensen in Afghanistan een plan hebben klaar liggen om op een zinvolle manier hun gebied achter te laten. Ik ben natuurlijk maar een buitenstaander die er echt nooit geweest is, maar ik vermoed dat het in wezen een strijd is geworden tegen (een significant deel van) de lokale bevolking. Dat is een strijd die je misschien lang vol kunt houden, maar die je nooit kunt winnen. En dan komt er hoe dan ook een keer een moment dat je door het thuisfront wordt teruggehaald, zonder dat je echt resultaat hebt geboekt. Een soort Vietnam, zeg maar.

Wat de economische crisis betreft: ik vermoed dat herstel ook wel komt zonder regering. De Nederlandse economie zit redelijk sterk aan het buitenland vast, en het buitenland herstelt vroeg of laat wel een keer.

Tot slot ben ik zelf wel benieuwd waarom de CU de kant van het CDA lijkt te kiezen. Heeft iemand een verklaring?
 

lennartsmit

New member
Joined
Mar 18, 2008
Messages
252
Reaction score
0
Points
0
Location
Rotterdam
Wat de economische crisis betreft: ik vermoed dat herstel ook wel komt zonder regering. De Nederlandse economie zit redelijk sterk aan het buitenland vast, en het buitenland herstelt vroeg of laat wel een keer.

Ik heb een artikel gelezen waarin economen zeiden dat het beter was voor de economie als het kabinet viel. Zei voerden de rede aan dat Er geen besluit zou komen over bezuinigingen door onenigheid tussen CDA-PVDA.

Nou ben ik benieuwd naar het volgende kabinet. Wordt het een extreem-rechts Balkenende 5 met Wilders?

Dit geeft een mooi overzicht van hoeveel kabinetten de rit hebben uitgezeten.
overzicht_kabinette_273212a.jpg
 
Top